ARTIKLER I UNDERVISNINGEN

Sociale medier i undervisningen - https://dcum.dk/artikler-og-debat/sociale-medier-i-undervisningen

Hvorfor kunne det være en god idé, at inddrage sociale medier i undervisningen? Som jeg har skrevet inde på mine andre oplæg og lignende, er vi simpelthen nødsaget til at udnytte, at de små genier bruger og kender den nye teknologi, herunder sociale medier. Nogengange vil jeg næsten mene, at de er uddanne i de sociale medier, i og med det er så stor en del af deres hverdag, så hvorfor ikke udnytte det? Som skrevet i artiklen, er der nogle uddannelsesinstitutioner, som har lukket ned for de unges brug af sociale medier, fordi de mener det er forstyrrende. Det er jeg total imod, da det efter min mening, bare modarbejder det som eleverne kan og er dygtige til. Hvorfor ikke integrere det, som eleverne nu engang er så dygtige til. Mød dem på deres hjemmebane og mød dem i øjenhøjde, det vil samtidig også motivere dem mere, end hvis man modarbejder dem. De sociale medier er meget mere end Facebook og Snapchat, det er videnskabeligt bevist. Efter min mening, lærer man bedst og har det bedst, hvis tingene fungerer socialt. Så hvorfor ikke uddanne dem i, at opføre sig ordenligt på de sociale medier, så det sociale kan tage et hak op. Det vil give mange flere motiverede elever. Det handler om et godt undervisningsmiljø og her kan de sociale medier og de sociale aspekt, virkelig være med til at rykke eleverne på nogle vigtige 21st parametre. 


Digital læsning - https://ucc.dk/sites/default/files/digital_laesning_1.pdf

I dagens Danmark, er der forskel på digital læsning og analog læsning. Jeg er vokset op med en bog på bordet og en blyant i hånden. Dette er jeg, selvom jeg kun er 21 år. Folkeskoleeleverne i dag, er vokset op med at læse rigtig mange ting, direkte fra en skærm. Her kan de copy paste osv. Fakta er bare, at man nemmere kommer til at skimme teksterne, når man læser fra computer- eller ipad skærmen. 

Jeg kommer til at tænke og reflektere over, om det ikke er muligt at lære eleverne at "læse ordentligt" fra starten fra en skærm. Vi har lært at vurdere, hvornår man skal læse grundigt eller om man skal skimme læse. Dette burde man også kunne lære eleverne, også selvom det er på en computerskærm. Jeg er sten sikker på, at flere og flere fagbøger bliver digitale. Vi må bare indrømme, at det er virkelig smart og nemt. Derfor er det simpelthen så vigtigt, at eleverne lærer hvordan man skal læse på en skærm, for det bliver fremtiden og det er vigtigt vi hjælper dem til at udnytte det på bedst mulig vis. 


Framework for 21st century learning - https://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf

Teknologien overhaler os indenom, det vil jeg vædde på lærere fra den gamle skole vil argumentere for. Fakta er bare, at vi lever i det 21 århundrede og teknologien er en fast del af vores, eller i hvert fald min hverdag. Efter min mening, er det utrolig vigtigt, at vi som lærere er i stand til at udnytte teknologien på bedst muligt måde, så vi kan dygtiggøre vores elever. Selvfølgelig vil der altid være nogle, som er dygtigere end andre til at lære fra sig, via det teknologiske, men man SKAL have et hvis niveau, efter min mening. Vi skal som lærere have kompetencer og kundskaber, så vi kan uddanne vores elever til at opfylde de krav, som samfundet stiller dem. 21st century skills er det nye og det er sådan samfundet har udviklet sig. 


Man kan jo ikke overleve, når man ikke kan dø - https://www.videnomlaesning.dk/media/1498/viden-om-literacy-nr-16.pdf

Didaktik vil altid være et begreb, som forældre vil gå op i. Hvad skal mit barn lære i skolen og er det relevant det i laver? Det betyder også, at når man vil inkludere spil i undervisningen, skal man altid huske at spørge sig selv, har det relevans og kan jeg argumentere for, at det er relevant for det tema jeg vil undervise omkring. Spil i undervisningen, vil altid have en stor motivationsfaktor hos eleverne. De bruger det i fritiden og forbinder det med "at have fri". Det jeg synes er det helt centrale, ved at bruge spil i undervisningen er, at det kan være med til at gøre det nemmere for eleverne at forstå emnet. Et spil som Minecraft er et super eksempel på, at et spil kan bruges i undervisningen. Hvis man ønsker at bruge et spil som Minecraft, er det vigtigt at ridse op, hvordan spillet skal bruges i undervisningen. Der er forskel på at bruge det som tidsfordriv og så bruge det til faglig relevans. Der er ufattelig meget matematik i Minecraft, men det vigtigste er, at læreren har sat sig ind i hvordan spillet kan bruges til faglig relevans. Spil i undervisningen vil altid være en god ting, så længe man har gode intentioner og man har styr på hvordan man vil bruge det fagligt. Spilbaseret læring åbner en masse nye døre, man kan som lære skabe en spændende og anderledes undervisning, som ALLE elever vil sætte pris på. 


21st century skills - https://literacy.dk/wp-content/uploads/21st-century-skills-Ulf-Dalvad_Berthelsen.pdf

Jeg har tidligere skrevet omkring 21st century skills, men her kommer lidt mere i forhold til en artikel jeg har læst. 
Det jeg ser som det centrale ved 21st century skills, er ikke hvilke emner og temaer vi går i gang med. Det er mere måden vi griber det hele an på. Samfundet har ændret sig, det må vi acceptere. Vi må reagere på, hvilke kundskaber og færdigheder vi så skal arbejde med og her er 21st century skills en super fremgangsmåde. Formålet med folkeskolen, må i grove træk handle om at gøre eleverne parate til den virkelige verden. Samfundet har som sagt ændret sig, det betyder også at de kompetencer eleverne nu skal have også har ændret sig. 
Kollaboration, IT og læring, Videnskonstruktion, Problemløsning og innovation, Selvevaluering og Kompetent kommunikation omhandler 21st century skills. Vi lever i en globaliseret verden og samarbejde er et af de mest centrale punkter. Derudover skal vi kunne tænke kritisk og kunne evaluere os selv. Disse kompetencer er vigtige, ikke bare for eleverne, men i den grad også læreren.

Frederik Fjeldgaard Olsen - Lærer blog
Alle rettigheder forbeholdes alle
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang